Webinář - Dítě s projevy hyperaktivity, hypoaktivity a agrese v MŠ
Garant : Mgr. Lucie Václavovská, tel.: 775 043 909, vaclavovska@albiso.cz
Termín : 1. část - 23. ledna 2025, 15.00 - 18.30 (4 vyuč. hodiny) a 2. část - 28. ledna 2025, 15.30 - 19.30 (4 vyuč. hodiny)
Místo : on line
Lektor : PaedDr. Zdeněk Martínek
Počet hodin : 8
Poplatek : 1740,00 Kč
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.Dvoudenní webinář, každý den vždy po 2 blocích, zaměřený na vymezení pojmu agrese, agresivita, hyperaktivita, hypoaktivita u dětí v mateřské škole. Webinář dále seznamuje se základními příčinami zvýšeného výskytu agresivity a možností předcházení. Významně se věnuje jednotlivým výchovným stylům v rodině – skrytě agresivní matka, nečitelná výchova, nesouhlasná výchova a reakce dětí na tyto styly. Další část je věnována příčinám zvýšeného výskytu agrese u dětí – potvrzování funkčnosti, mediální násilí, nechtěné děti. Další částí je dělení agresí a zacházení s nimi v rámci mateřské školy – emocionální agrese, instrumentální agrese. Poslední částí je rozbor Gloningerova modelu vývoje osobnosti dítěte – rozbor dětí se zvýšenou mírou bránění se poškození, zvýšenou mírnou impulzivity, zvýšenou mírnou závislosti na psychologické odměně.
Záznam webináře bude účastníkům k dispozici jeden měsíc na platformě YouTube.
Webinář lze hradit z prostředků OP JAK.
Webinář - Řečová výchova – náměty, hry a pomůcky pro každodenní využití
Garant : Mgr. Lucie Václavovská, tel.: 775 043 909, vaclavovska@albiso.cz
Termín : 1. část - 29. ledna 2025, 14.30 - 18.00 (4 vyuč. hodiny) 2. část - 30. ledna 2025, 14.30 - 18.00 (4 vyuč. hodiny) 3. část - 4. února 2025, 14.30 - 18.00 (4 vyuč. hodiny) 4. část - 6. února 2025, 14.30 - 18.00 (4 vyuč. hodiny)
Místo : on-line, Google Meet
Lektor : Mgr. Martina Křivková
Počet hodin : 16
Poplatek : 2890,00 Kč
PŘIHLÁSIT SEWebinář je zaměřen na propojení teoretických poznatků a praktických námětů v oblasti rozvoje komunikace ve všech jazykových rovinách v předškolním a mladším školním věku. Bude prezentováno portfolio her, postupů, námětů a inspirací.
Obsah čtyřdenního webináře:
1. den
1. blok (90 minut)
• Ontogenetický vývoj řeči, proces osvojování řeči a jazyka, vývoj v raném, předškolním a mladším školním věku z hlediska jazykových rovin
• Souvztažnost rozvoje řeči s myšlením, motorikou, sluchovou i zrakovou diferenciací a úskalím řečového vývoje od narození do 6 - 7 let věku, koncept podpory rozvoje správné výslovnosti i řečového projevu dítěte
Přestávka 30 minut.
2. blok (90 minut)
• Praktické postupy, jak nenásilně začlenit rodiče do spolupráce při rozvoji řečového projevu dětí (přednášky pro rodiče, nástěnky pro logopedickou prevenci, ukázky jednotlivých aktivit pro rozvoj řeči)
2. den
1. blok (90 minut)
• Opožděný vývoj řeči prostý (terminologie, příčiny, náměty a postupy)
• Pedagogové si osvojí rozvoj řeči dle vývojové linie a získají pracovní listy pro individuální i skupinovou výchovně vzdělávací činnost v elektronické podobě - jednoslabičná, dvojslabičná, trojslabičná slova, jednoslovné, dvojslovné, trojslovné věty, předložkové vazby, zvratná zájmena, alternativní otázky, základní okruhy pro rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby
2. blok
• Dechová cvičení propojená se ŠVP a v netradičním pojetí
(zapojení písmen, číslic, barev, geometrických tvarů, časových vztahů, slovních druhů, okruhů slovní zásoby, slovních spojení, rytmizace, skládání dle děje, hlásky na začátku a konci slova, logické řady aj.)
3. den
1. Blok
Jaro, léto, podzim, zima - náměty a inspirace pro každodenní využití
Baterie her a pomůcek pro rozvoj sluchového vnímání (paměť, pozornost, diferenciace), zrakového vnímání (paměť, pozornost, diferenciace)
2. Blok
Jaro, léto, podzim, zima - náměty a inspirace pro každodenní využití
Manipulativní hry pro rozvoj slovní zásoby a vyjadřovací obratnosti
4. Den
1. Blok – 1. část a 2. část
Pohybový tablet – hry pro rozvoj komunikace v netradičním pojetí
Manipulativní hry pro rozvoj jednotlivých jazykových rovin s využitím pohybu.
Záznam webináře bude účastníkům k dispozici jeden měsíc na platformě YouTube.
Webinář lze hradit z prostředků OP JAK.
Primární logopedická prevence v předškolním a mladším školním věku (kombinovaná forma) pro Jihočeský kraj
Garant : Mgr. Lucie Václavovská, tel.: 775 043 909, vaclavovska@albiso.cz
Termín : Jaro 2025 - Termíny upřesníme.
Místo : on-line přes aplikaci Google Meet, prezenční část - Mateřská škola K.Štěcha 5, 370 05 České Budějovice
Lektor : Mgr. Nicole Hovorková, Mgr. Martina Křivková
Počet hodin : 65
Poplatek : 7600,00 Kč
PŘIHLÁSIT SEVzdělávací program je určen pro budoucí logopedické asistenty, kteří získali pedagogické vzdělání dle čl. IV písm. c) dle metodického doporučení MŠMT k zabezpečení logopedické péče ve školství č. j. 14 712/2009 – 61 a je zaměřen na podporu znalostí a praktických dovedností pedagogů v oblasti logopedické prevence u dětí předškolního věku a žáků 1., 2. třídy základní školy a přípravných tříd základních škol. Absolvent získá odbornou způsobilost vykonávat činnosti logopedického asistenta dle Čl. IV písmene c). Účastník bude do kurzu přijat za předpokladu, že jeho řeč nevykazuje znaky narušené komunikační schopnosti, viz. MŠMT Standard kurzu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřeného na podporu přirozeného rozvoje řeči dětí – primární logopedickou prevenci.
Modul č. 1 - online, 8 vyučovacích hodin
Systém logopedické péče
Logopedie. Logopedická prevence.
1. den (4 vyučovací hodiny) online
Blok 1 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Úvod do logopedie jako vědního oboru.
Blok 2 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Systémové členění logopedie s ohledem na jednotlivé rezorty. Mezirezortní spolupráce
2. den (4 vyučovací hodiny) online
Blok 3 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Podpůrná opatření a jejich využití v rámci vzdělávání
Blok 4 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Logopedická prevence, základní terminologie
Modul č. 2 - online 8 vyučovacích hodin
Obsah modulu: Ontogeneze řeči, stadia vývoje dětské řeči Psychomotorický vývoj dítěte a jeho vývoj řeči. Koncept podpory rozvoje správné výslovnosti a řečového projevu dítěte/žáka, pedagogické zásady. Vhled do anatomie a fyziologie mluvních orgánů - ústrojí respirační, fonační, artikulační. Poruchy hlasu - etiologie, symptomy, hlasová hygiena v dětství i u dospělých osob. Fonetika, základní prvky mluvené řeči. Systém českých hlásek, tvoření jednotlivých hlásek
3. den (4 vyučovaní hodiny) online
Blok 1 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Vývoj řeči u dítěte a jeho podpora
Blok 2 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Podstata termínu komunikace s ohledem na jednotlivé jazykové roviny (90 minut)
4. den (4 vyučovací hodiny) online
Blok 3 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Základní pojmy z fonetiky
Blok 4 (2 vyučovací hodiny - 90 minut) - Vhled do anatomie a fyziologie mluvních orgánů - ústrojí respirační, fonační, artikulační
Modul č. 3
Fyziologický a narušený vývoj řeči, prezenčně, 8 vyučovacích hodin
Obsah modulu:
1. část (2 vyučovací hodiny) - Narušená komunikační schopnost – základní definice, různá dělení a klasifikace. Možnosti ovlivňování vývoje řeči.
2. část (4 vyučovací hodiny) - Narušená komunikační schopnost,
Vývojová dysfázie, Mutismus, Tumultus sermonis, Balbuties,Rhinolalie,
Palatolalie, Dyslalie, Afázie, Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace, symptomatologie, zásady logopedické intervence.
Seznámení s nejčastějšími diagnózami z oblasti narušené komunikační schopnosti a jejich dopad na školní vzdělávání s akcentem na kompetence pedagoga.
3. část (2 vyučovací hodiny)
Orientační logopedické vyšetření prováděné logopedy jako součást logopedické depistáže.
Modul č. 4 - 1.+ 2. ČÁST, prezenčně, celkem 17 vyučovacích hodin
1. ČÁST (8 vyučovacích hodin)
Rozvoj komunikačních schopností a jazykových dovedností v komplexním pojetí pedagogické praxe
Blok 1 - Propojení logopedické prevence s RVP PV a RVP ZV (4 vyučovací hodiny)
Blok 2 - Logopedická prevence v činnosti školy (4 vyučovací hodiny)
2. ČÁST (9 vyučovacích hodin)
Metody individuální a skupinové podpory rozvoje řeči dětí
Blok 1 - Náměty, příklady aktivit pro individuální i skupinové činnosti (4 vyučovací hodiny)
Blok 2 - Metodický logopedický workshop pro účastníky (4 vyučovací hodiny)
Blok 3 - Grafomotorika (1 vyučovací hodina)
Modul č. 5
Pedagogická praxe - Celkem 20 hodin
Každý účastník osobně navštíví vybranou mateřskou školu, základní školu, SPC. Bude přítomen skupinové či individuální logopedické intervenci. Tato návštěva - náslech bude v rozsahu 8 vyučovacích hodin. Další částí pedagogické praxe je samostatná praxe – vlastní praktická zkušenost s vedením aktivit primární logopedické prevence ve své kmenové škole v rozsahu 12 vyučovacích hodin. Během této aktivní praxe využijí účastníci pro přímou práci s dětmi/žáky vědomosti a dovednosti získané v teoretické části vzdělávacího programu. Současně s praxí vypracuje každý účastník závěrečnou práci – tzv. jazykovou chvilku na zadanou hlásku dle předem dané osnovy- struktury.
Závěrečný hodnotící seminář on-line, 4 vyučovací hodiny
Studium bude ukončeno shrnutím poznatků ze všech modulů vzdělávacího programu formou rozhovoru, sdílením, zhodnocením postřehů z pedagogické praxe a seznámením se závěrečnou prací z pohledu vlastního praktického ověření popsaných aktivit.
Úspěšným absolventům je vydáno osvědčení, které je opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství, tj. k činnostem na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností dětí, na prevenci vzniku poruch řeči a čtenářských obtíží.
Vstupní požadavky
Odborná kvalifikace uchazeče pro přímou pedagogickou činnost (zákon č. 563/2004 Sb.,
v platném znění) učitele nebo vychovatele.
Řeč frekventanta nevykazuje znaky narušené komunikační schopnosti - tuto skutečnost účastník doloží čestným prohlášením.
Webinář - Emoční a sociální vývoj a potřeby dítěte předškolního věku
Garant : Mgr. Lucie Václavovská, tel.: 775 043 909, vaclavovska@albiso.cz
Termín : 1. část - 3. února 2025 (16.00 - 19.30 - 4 vyuč. hodiny), 2. část - 12. února 2025 (15.00 - 18.30 - 4 vyuč. hodiny)
Místo : on-line, Google Meet
Lektor : Mgr. Jiří Halda
Počet hodin : 8
Poplatek : 1890,00 Kč
PŘIHLÁSIT SEVývoj mozku a lidského vědomí je charakterizován dvěma základními vlivy – genetikou a prostředím, kterým je jedinec ovlivňován. Jeden z aspektů nelze oddělit od druhého a naopak, a proto je výchova dětí tak hluboce determinující proces – pro kvalitu života, osobnostní spokojenost a sociální uplatnění.
Tento webinář má prostou ambici – jednoduchým a srozumitelným způsobem upozorňovat na klíčová období, která sice nejsou výrazně patrná v chování (individualita a její zrání v prvních letech života se jeví skupinově nediferencovatelně), ale o to důležitější pro šťastný životní příběh jedince.
Má čtyři části, jejichž obsahem je:
1. blok: Základní vývojová období prenatálního vývoje. Základní požadavky na prenatální jistoty ze strany matky, epi-genetické vlivy na vývoj jedince a hlavní rizika prenatálního období. Základní vývojová období dětí do šesti let a jejich neurobiologický podklad (zrání a prozrávání jednotlivých částí mozku, jeho projevy a potřeby.
2. blok: Lidské potřeby, jejich dětské formy a kombinace – definují samotný vývoj a tím i reprezentují základní strukturu osobnosti, temperamentu a talentů. Klíčovost režimu a jeho projekce do rodiny – v současné době neselhává systém vzdělávání, ale základní role a postuláty rodinných vlivů.
3. blok: Kompetenční rozpory mezi rodiči a učiteli, rodiči a dětmi, dětmi a učiteli. Klíčové kompetence a klíčovost kompetencí. Komunikace pedagoga s rodičem a jeho korekční role ve vzdělávacím a formativním procesu.
4. blok: Diskuze, příklady z praxe, dotazy. Je tradiční charakteristikou, že větší část pedagogů se setkává s velmi podobnými problémy, jen je díky individuálnímu přístupu (v individualizovaném období vývoje dětí) neumí zobecňovat. Proto je diskuze velmi efektivní částí výuky, kdy se informace transformují do znalostí a ty do dovedností.
Cílem webináře je seznámit účastníky se základními vývojovými obdobími a z nich plynoucími potřebami. Účastníci se poučí o principech vývoje mozku a zároveň si je prakticky zařadí do již existujících zkušeností.
Webinář - Asistent pedagoga a dítě s vybraným druhem zdravotního postižení (LMP A PAS)
Garant : Mgr. Lucie Václavovská, tel.: 775 043 909, vaclavovska@albiso.cz
Termín : 1. část - 9. dubna 2025, 14.00 - 17.30 (4 vyuč. hodiny) 2. část - 10. dubna 2025, 14.00 - 17.30 (4 vyuč. hodiny)
Místo : on-line, Google Meet
Lektor : Mgr. Jiří Merta
Počet hodin : 8
Poplatek : 1770,00 Kč
PŘIHLÁSIT SEKurz je zaměřen na podporu asistentů pedagoga v oblasti výchovy a vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením (dále LMP) a dětí s poruchou autistického spektra (dále PAS) ve spojitosti s možnými projevy náročného chování. Účastníci se seznámí s vhodnými přístupy, strategiemi a aktivitami, které v této oblasti mohou využívat ve třídě při skupinové i individuální práci.
Obsahová náplň:
• Schopnosti dětí s LMP / PAS, které ovlivňují jejich vzdělávání, komunikaci a sociální interakci
• Komunikace s dětmi s LMP / PAS na úrovni individuální interakce i na úrovni větší skupiny
• Jak vhodně nastavit snížené výstupy podle RVP PV a hodnotit děti s LMP
• Strukturované učení dětí s PAS
• Tvorba a využívání profilových karet, které pomáhají dětem i jejich okolí s komunikací a zároveň s vhodným nastavením potřebné podpory
• Jak zvládat projevy náročného chování a jak jim předcházet.
Struktura webináře
Před webinářem zašleme účastníkům dotazník, kam budou moct uvést dotazy ke konkrétním situacím z jejich praxe.
Vlastní webinář bude rozdělen na dvě části.
V první části se účastníci seznámí s kazuistikou vybraného dítěte s lehkým mentálním postižením v běžné třídě.
Ve druhé části se účastníci seznámí s kazuistikou vybraného dítěte s poruchou autistického spektra a s projevy náročného chování v běžné třídě.
V každé části budou kazuistiky postupně odkrývat ve spolupráci s účastníky možné způsoby nastavení podpory a řešení situace. Konkrétní návrhy a postupy se budou propojovat s teoretickým základem. V závěru každé části proběhne konzultace konkrétních situací, které přinesou účastníci. V případě, že účastníci nebudou mít vlastní náplň pro sdílení, budou použity další příklady lektorem.
1. setkání AP a žák s LMP
135 minut Teoretický základ
Kazuistika
45 minut Konzultace konkrétních situací od účastníků
2. setkání AP a žák s PAS
135 minut Teoretický základ
Kazuistika
45 minut Konzultace konkrétních situací od účastníků
WEBINÁŘ JE URČENÝ PRO PEDAGOGY MŠ A 1. A 2. TŘÍD ZŠ.